čtvrtek 6. listopadu 2014

Co je potreba pro vycestovani do AUS, na co nezapomenout a na co dat pozor!

Ahoj lidi, vzhledem k tomu, ze se me vsichni cim dal tim casteji ptaji na to co je potreba k tomu aby jste se sem ke klokanum dostali, tak jsem se rozhodl to sepsat do nekolika bodu tak abych to vsem co o Australii alespon trochu uvazuji co nejvice ulehcil.Sam jsem se pri zjistovani vsech informaci zameril hned na nekolik bodu a informace o nich jsem zjistoval hned z nekolika zdroju abych mel co nejobjektivnejsi informace.


  1. Jak zacit?
  2. Kam jet?
  3. Viza?
  4. Co studovat? Jak a podle ceho vybirat?
  5. S agenturou nebo bez?
  6. Kolik me to bude stat?
  7. Jak financovat?
  8. Jak je to s praci a vydelky? 
  9. Co si vzit s sebou a co si sebou nebrat?

1) Jak zacit
Hned na zacatku je potreba si ucelit co od toho vseho vlastne ocekavate aby jste podle toho mohli posoudit zda-li je Australie opravdu to co potrebujete a nestaci vam treba jen dovolena v GB. Je to samozrejme hodne individualni ale popisu alespon pro predstavu moje cile.
Muj cil byl jasny: Zlepsit si anglictinu, cestovat, vydelat penize, poznat nove lidi, Vyzkouset si zit nekde kde je zima kratsi nez leto.

2) Kam jet?
Pokud si stanovite cile jak jsem to udelal ja v predchozim bode, tak muzete zacit premyslet nad tim kam se vlastne chcete vydat. Ja osobne chtel jet prvni do Gold Coast coz je severovychodni cast Australie nachazejici se ve state Queensland. Gold Coast me zaujal primarne svym subtropickym podnebim. Po delsim premysleni jsem se ale rozhodl pro Sydney. Proc? Je to jednoduche. Zhodnotil jsem hned nekolik faktoru, Cestovani po okoli, Vydelky, Zamestnanost, Komunita. Co jsem se nakonec dozvedel, tak CR/SK komunita pro me nebyla az tak rozhodujici a to z toho duvodu ze kvuli co nejefektivnejsimu zlepseni anglictiny se Cechum a Slovakum cilene vyhybam. To Vam tu doporuci asi na vsech jazykovkach hned po priletu a musim rict ze to dava docela smysl. Toto ale zase neplati v pripade, ze sem letite se zakladni anglictinou a nebo kompletne bez znalosti jazyka. Tam je tento faktor asi zase dulezity. Kazdopadne pokud se vratim zpet ke Gold Coast, tak jsem se na nekolika webech dozvedel, ze muze nastat problem s praci v dobe mimo sezonu a to jsem pri cenach ubytovani v AUS a neduvere k vlastni anglictine nechtel proste riskovat. Rozhodl jsem se tedy ze pojedu do Sydney a nasledne ostatni mesta prozkoumam odsud.

3) Viza
Tohle je velice slozita otazka. a zkusim to rozepsat hned do nekolika bodu. Aktualne existuje hned nekolik druhu viz a jsou to:
  1. Dostupna pro CR a SK
    1. turisticka viza (plati pouze po dobu 3 mesicu a nelze na nich legalne pracovat)
    2. Studentska
    3. dependentska studentska (je to odnoz studentskych viz vhodna pro pary)
  2. Slozite dostupna pro CR a SK
    1. Pracovni
    2. Permanent resident
    3. Citizen
  3. Nedostupna pro CR a SK
    1. Work and holliday 
Legislativa se ale ohledne viz meni relativne casto a nekde jsem dokonce cetl ze vlada jedna o zarazeni CR do programu Work and Holliday pro Australii. Je tedy mozne ze za rok to bude uplne jinak. Aktualni zneni je vsak dostupne na webu imigracniho uradu http://www.immi.gov.au/ 
Ja osobne jsem v AUS na studentskych vizech a zaridil jsem si viza rovnou na 3 roky. Hodne mi v tom pomohli v agenture a doporucuji vyzit agenturu asi vsem ostatnim. Popisi pak v samostatnem bode proc. 

Asi nejvyhodnejsi z dostupnych viz jsou podle me viza dependentska a to proto, ze jen jeden z paru je povinnen chodit do skoly a druhy (dependent) muze jen pracovat. Pro oba vsak plati restrikce 40 hodin na 14 dni. a v dobe prazdnin pro studujiciho moznost pracovat neomezene (opet je jen aktualni zneni a muze se do budoucna zmenit) Toto tu ale popravde dodrzuje jen malokdo a vetsina lidi je tu vyplacena na ruku a tedy pracuji normalne klidne 40 hodinn tydne. Z vlastni zkusenosti si myslim, ze najit tu praci na TFN je slozitejsi nez najit praci ktera bude prave placena na ruku :) Nedoporucuji, ale pricestovat na turisticka viza a zkouset pracovat na cerno. Chodi casto kontroly a kdyz prijdou tak zkontroluji jen jestli mate povoleni a ne jestli vas plati na ruku. Nekolik lidi uz bylo takto deportovano zpet se zakazem navstivit AUS, NZ, Kanadu a dalsi anglicky mluvici zeme na dobu 10 let a to v tom lepsim pripade.Opravdu by jste byli jen sami proti sobe.Viza jsou udelovana na celou dobu studia a to muze byt v pripade, ze si nastavite hned cely studijni program uz CR, i nekolik let. Tim se dostavame k dalsimu bodu a to:

4) Co studovat? Jak a podle ceho vybirat?
Toto je velice individualni otazka a opet zkusim popsat vlastni pripad a hlavne vypisu co vlastne studovat muzete a za jakych podminek.

  1. Jazykova skola 
    1. Vyhody: Velice dobre na zacatek, pokud si nejste jisti vlastni anglictinou, jednoduche, neni nutne financni kryti
    2. Nevyhody: vyzadovana velika ucast, skolni dochazka je 4-5 dni v tydnu a v ramci studentskych viz nesmite prekrocit 80% absence! Tezce se kombinuje s praci
  2. College 
    1. Vyhody: Doba pobytu a viz, Navstevujete skolu jen par dni v tydnu - dobre se kombinuje s praci, moznost internshipu skrze skolu, skolne muze byt na splatky a to primo z vasich prijmu z AUS
    2. Nevyhody: Nutnost financniho kryti, nutnost mit anglictinu minimalne na urovni upper intermediate, ale to se může škola od školy lišit (dokazane bud predchozim studiem na jazkovce a nebo uznavanou zkouskou FCE nebo IELTS)
  3. Univerzita
    1. Vyhody: Moznost ziskat titul a v nekterych pripadech mate po univerzite automaticky moznost zazadat o pracovni povoleni
    2. Nevyhody: Vysoka cena, nutne financni kryti
Ja osobne zvolil variantu Jazykovka pro prvni 3 mesice abych se rozmluvil general english (neveril jsem si) a nasledne 2 mesice prazdnin. Pak nastupuji na College na dalsi 2 a pul roku a budu studovat IT. 
Chtel jsem mit hned na zacatku co nejdelsi viza abych nemusel prodluzovat z AUS nevedel jsem jak to tu chodi a kdyz znate jen prijmy z CR, prijde vam to prodluzovani docela drahe. Protoze za prodlouzeni zaplatite celkem asi 30 tisic korun. Kdyz to ted vidim uz z te druhe strany, tak si myslim ze prodluzovat viza tady v AUS neni takovy problem ty penize tu vydelate relativne snadno. Zalezi samozrejme hlavne na vasich schopnostech a ambicich. Skolu doporucuji vybirat asi podle toho co ocekavate, Pokud chcete jet do AUS pracovat tak vemte asi levnejsi skolu, pokud chcete zlepsit AJ, berte prestiznejsi skolu, kde vam zaruci lepsi narodnostni mix. Nejake presne pravidlo Vam pro to ale asi nikdo nerekne. To si vsechno musite osahat az tady. Jeden kamarad co tu zije uz asi rok mi rekl, ze chodi furt na anglictinu a narazil na dobre ucitele, kteri neresi tak striktne dochazku no takze chodi do skoly treba jen 2x tydne a zbytek tydne pracuje.

5) S Agenturou nebo bez?

Tady rozhodně S!
Já osobně jel s agenturou g8m8 a musim říct, že jsem za to rád. V Praze jsem totiž v době kdy jsem AUS řešil ještě pracoval a neměl jsem ještě s tréninkem který byl 5x týdně moc času vše efektivně a včas řešit. Ono je to docela dost papírů a legislativy a proč to dělat sám, když vám s tím bezplatně může někdo pomoct. Ano tuto agenturu vůbec neplatíte. Jsou placeni provizí ze školy, kterou si vyberete, takže vás to ve výsledku výjde o dost lépe, než kdyby jste si to zařizovali sami. Pomohli mi zařídit AUS účet už v ČR, dostal jsem rovnou už australskou SIM (ten kredit je sice 200 dolarů ale pro uživatele mobilního internetu s nim nepřežijete déle než 3 dny) Nicméně číslo jsem si nechal a po týdnu si udělal vlastní paušál takže to považuji pořád za výhodu no a ještě i dali voucher na celodenní projížďku na Katamaránu na Whitsunday Islands a Tablet lenovo. Kdybych se měl rozhodovat znovu udělal bych to uplně stejně. Není to sice jediná bezplatná agentura v ČR je jich víc, ale po tom co jsem je všechny oběhnul jsem si vybral prostě tuto. :)

6) Kolik mě to bude stát
Mě vyšla Austrálie všeho všudy na asi 150 tisíc plus asi dalších 80 tisíc kapesné. Kapesné je asi hodně individuální a opět záleží na Vás a vaši aktivitě jak dlouho Vám bude trvat najít práci.
V případě, že se rozhodnete jet v páru a nebo budete volit odbornou školu, připravte si o dost více peněz. Hlavně v případě té odborné školy také peníze pro finanční krytí, které musíte při žádosti o Víza doložit. V mém případě bylo finanční krytí asi 450 tisíc, které jsem musel mít v době žádosti na účtě a musel jsem mít k pěnězům plný přístup. (tuto informaci si přeberte jak potřebujete) Očekávám tady asi nejvíce dotazů :P

7) Jak financovat
Tuto otázku si budou pokládat asi lidi co studují a nebo právě dostudovali a nemají nějaké stabilní zaměstnání, Přeci jenom je to dost peněz a když připočítáte i finanční krytí tak se to zdá až nemožné.
Já osobně si dost pěněz našetřil sám a se zbytkem mi pomohla rodina (opět díky tati :D) Takže popíšu spíš případ mých kamarádů kteří pro financování využili jiné instutice a to banky. Když si na to totiž půjčíte v bance a uvědomíte si fakt, že splátky jsou v ČR měsíční a budete splácet třeba 7000 - 10000 tak jednoduchou matematikou zjistíte, že v AUS takové peníze vyděláte i s minimální mzdou za týden a pojem 10 000 se změní na 500 dolarů a to tady opravdu není moc. Takže spíše budete řešit z AUS předčasné splacení než problém s tím, že to nemáte jak financovat.

8) Jak je to s prací a jaké jsou výdělky
Toto pro mě byla hodně důležitá kapitola už v době když jsem AUS plánoval a nikde jsem nebyl schopný dohledat nějaké souhrné informace o tom jak to tu vlastně je. Takže jsem se rozhodl této kapitole věnovat trochu více pozornosti. Všude na netu se dočtěte o tom že průměrná mzda je v AUS asi 15-16 dolarů na hodinu a že budete pracovat 20 hodin týdně. No tak fakta jsou taková, že většina lidí co znám tu bere 18-22 dolarů na hodinu a pracují tak 30 hodin týdně když si to spočítáte, tak to je průměrně kolem 600 dolarů týdně a to Vám na pokrytí nákladů do začátku bohatě stačí.
Pokud se vrhnete na nějaké specializovanější práce jako například instruktor plavání, trenér fitness, dělník nebo automechanik, tak si vyděláte na hodinu klidně i 30-35 dolarů. a tady taky není nic neobvyklého. Opravdu zálěží hlavně na Vás, ale pokud budete používat zdravý rozum a nesmíříte se s málem tak nebudete mít problém dostat se klidně i na 1500 dolarů týdně což máte v přepočtu něco kolem 30 000,- korun. Já osobně pracuji kolem 20ti hodin týdně někdy víc a vydělám si kolem 500-800 dolarů. O prázdninách chci začít vydělávat víc a už jsem si domluvil v práci další šichty, takže počítám cca kolem těch 800-1000 dolarů týdně. Náklady na život bez nájmu což je kolem 150-200 AUD týdně mám asi 100-200 dolarů (a to zahrnuje i popití s kamarády, kino a všekerou zábavu)
Takže se to dá financovat naprosto v pohodě.

9) Co si s sebou vzít a co si s sebou nebrat
Můj poslendí "štábní velitel" aka boss mi jednou řekl, že si nemám brát přítelkyní. Já to tak udělal a musim říct, že toho nelituju :D. Každopádě o tomto tato kapitola rozhodně neni. Spíš bych se chtěl zaměřit na takové ty každodenní věci. Určitě je nutnost: Notebook, mobil s internetem a gps, plavky, kraťasy a několik mikin a nepromokavou bundu. Já si vzal teda ještě asi 20 triček páč se mi nechce co dva dny prát. Jinak zbytek si tu dokoupíte za pár babek třeba v K-Martu jako například polštář na spaní, peřinu, topení, holící strojek, oblečení do práce apod. Hlavně mějte něco na psaní a všechny dokumenty.

Osobně doufám, že to někomu, kdo se rozhoduje jet do AUS pomůže, jak říkám ono je to hodně individuální, ale já osobně jsem takto souhrné informace prostě potřeboval a neměl jsem je. Ono stejně si budete pročítat pravděpdobně ještě několik jiných zdrojů aby jste to měli co nejvíce objektivní. Kdyby v tom bylo někomu něco nejasného tak mi dejte vědět třeba do komentu a já se to pokusim doplnit.

Každopádně mám rozpracovaný ještě další článek o návštěvě Taroonga Zoo, Návštěvou irské hospody během dostihů, a exkurzi v pekárně jednoho Irského podnikatele co emigroval do AUS asi před 6ti lety. Dále také připravuju video na nové goPro, ale vzhledem k tomu, že jsem kameraman asi jako Zeman abstinent tak mi chvilku potrvá, než to všechno hezky sestříhám a ozvučim. Myslím ale, že se máte na co těšit :D

Žádné komentáře:

Okomentovat